Žmonės

Pirmasis ekologiškas vandens autobusas – Klaipėdoje!

Nei laivas, nei valtis – autobusas! Ir jokio burzgimo ar dūmų – pirmasis elektrinis vandens autobusas tyliai skrodžia upės bangas, keleiviams per langus grožintis pakrančių panorama ir žvejų laimikiais. Dvylikos vietų jaunų klaipėdiečių sukurtas elektra varomas vandens autobusas įkrautas gali nuplaukti iki 80 km. Išradėjai sako, kad Lietuvoje dar neišnaudota upių vandens transporto niša – ypač ekologiškų laivų, kurie tarnautų ne tik turizmui.

Straipsnio garso įrašas Youtube kanale

Lietuvos upės – neišnaudota niša

Vandens autobuso kūrėjai - uostamiesčio startuolis „Popa Boat“ . Keleiviams  gabenti skirtas  katamarano prototipas jau sėkmingai išbandytas Danės upėje. Laivo ilgis –10,60 m, greitis – 11 km/val. Elektrinio laivo įkrovimo laikas – 6 valandos. Ant jo stogo sumontuotos saulės baterijos.

Pasak „Popa Boat“ įkūrėjo ir vadovo Tomo Vėliaus, Skandinavijos ir kitose Europos šalyse viešasis vandens transportas yra sėkmingai išplėtotas ir nestokoja populiarumo. Lietuvoje tai dar visiškai neišnaudota niša.

Tomas Vėlius

Elektriniai laiveliai populiarūs

Pirmąjį elektrinį vandens autobusą aštuonis mėnesius kūrė elektronikos, mechanikos, laivų projektavimo inžinierių ir programuotojų komanda, įsikūrusi Klaipėdos mokslo ir technologijų parko verslo inkubatoriuje. Daug įdirbio pareikalavo eksploatavimui reikalingos dokumentacijos parengimas. „Popa Boat“ komanda su skirtingų sričių ekspertais proceso metu nesyk konsultavosi medžiagų atsparumo, dizaino bei kitais klausimais.

Tai ne pirmas „Popa Boat“ ekologinių laivų projektas. Išradėjas T. Vėlius yra sukūręs panašų, tačiau keliskart mažesnį laivą, skirtą pramoginiams pasiplaukiojimams. Pastaraisiais metais klaipėdietis šį sprendimą ne tik išbandė įvairiomis sąlygomis, bet ir aktyviai tobulino. Praėjusią vasarą Danės upėje plaukiojo keturi ekologiški, elektra varomi katamaranai, kurie nestokojo populiarumo tarp klaipėdiečių ir miesto svečių.

Plaukios ir autonomiškai

Naujasis vandens autobusas išlaikė savo pirmtakų, mažųjų vandens katamaranų, panašius dizaino elementus ir itin paprasto bei automatizuoto valdymo vairalazde principą. Laivas funkcionalus ir patogus visiems – erdvaus vandens autobuso salone taip pat numatyta vieta neįgaliam žmogui.

„Projektuojant  autobusą - katamaraną, siekta suteikti jam pilnavertiškai funkcionuojantį „kūną"  t. y. galimybę judėti visomis kryptimis – sukinėtis, plaukti šonu, į priekį, atgal. „Kūnas“ jau yra, o toliau palaipsniui planuojame diegti vis išmanesnį „protą", t. y. programuoti ir instaliuoti įvairias funkcijas paties objekto ir aplinkos atpažinimui. Tikimės, kad ateityje elektrinis autobusas vandenyje galės judėti visiškai autonomiškai“, – pasakojo T. Vėlius. Klaipėdoje sukurtą „žalią“ vandens autobusą jau greitai planuojama pristatyti ir kituose Lietuvos miestuose.  Taip pat bus ieškoma naujų rinkų užsienyje.

Netarši miesto susisiekimo priemonė

Klaipėdos mokslo ir technologijų parko plėtros vadovo Andriaus Sutniko teigimu,  naujoviškas vandens transportas tarsi sugrąžina žmones atgal prie upių ir padeda pamatyti savo miestą naujai. Ir tai gali būti pažangiu proveržiu viešojo transporto srityje. Pasak A. Sutniko, upė mieste dažniausiai tampa ne jungiančiu, o savotiškai jį padalinančiu veiksniu ir barjeru kelių transportui – norint įveikti tam tikras atkarpas, tai įmanoma padaryti tik važiuojant per tiltus, vairuotojams dėl to tenka daryti lanką, o tai pareikalauja papildomų laiko ir kuro sąnaudų. Tinkamai suplanavus maršrutus, viešasis vandens transportas gali užtikrinti sklandų keleivių judėjimą. Antra, elektrinis vandens autobusas ne tik eliminuoja tam tikrą kiekį kelių transporto nuo gatvių, bet ir visiškai nesukuria emisijų, o tai itin svarbu miestams, kurie neretai kenčia nuo taršos.

Klaipėdoje jau seniai buvo kalbama ir planuojama upe paleisti maršrutinius autobusus. Ir net numatytas maršrutas – jo ilgis Danės upe per miestą – 7,9 kilometro. Numatytos šešios stotelės: Senamiestis, Joniškės, Liepų g. tiltas, Dangės vingis, Žolyno gyvenamasis kvartalas ir Botanikos sodas.

Tad kitą vasarą galbūt jau atsiras galimybė visiems keliauti šiuo maršrutu patogia ir aplinkos neteršiančia transporto priemone – elektriniu vandens autobusu.

Parengta pagal Klaipėdos mokslo ir technologijų parko pranešimą spaudai. Nuotraukos ir vaizdo įrašas - iš spaudos konferencijos.

Nuotraukos@Jolantos Beniušytės archyvas

Projektą remia:

Projekto pavadinimas:

"Klimato kaita ir mūsų santykis su aplinka ateityje".

Žmonės

Pirmasis ekologiškas vandens autobusas – Klaipėdoje!

Nei laivas, nei valtis – autobusas! Ir jokio burzgimo ar dūmų – pirmasis elektrinis vandens autobusas tyliai skrodžia upės bangas, keleiviams per langus grožintis pakrančių panorama ir žvejų laimikiais. Dvylikos vietų jaunų klaipėdiečių sukurtas elektra varomas vandens autobusas įkrautas gali nuplaukti iki 80 km. Išradėjai sako, kad Lietuvoje dar neišnaudota upių vandens transporto niša – ypač ekologiškų laivų, kurie tarnautų ne tik turizmui.

Lietuvos upės – neišnaudota niša

Vandens autobuso kūrėjai - uostamiesčio startuolis „Popa Boat“ . Keleiviams  gabenti skirtas  katamarano prototipas jau sėkmingai išbandytas Danės upėje. Laivo ilgis –10,60 m, greitis – 11 km/val. Elektrinio laivo įkrovimo laikas – 6 valandos. Ant jo stogo sumontuotos saulės baterijos.

Pasak „Popa Boat“ įkūrėjo ir vadovo Tomo Vėliaus, Skandinavijos ir kitose Europos šalyse viešasis vandens transportas yra sėkmingai išplėtotas ir nestokoja populiarumo. Lietuvoje tai dar visiškai neišnaudota niša.

Tomas Vėlius

Elektriniai laiveliai populiarūs

Pirmąjį elektrinį vandens autobusą aštuonis mėnesius kūrė elektronikos, mechanikos, laivų projektavimo inžinierių ir programuotojų komanda, įsikūrusi Klaipėdos mokslo ir technologijų parko verslo inkubatoriuje. Daug įdirbio pareikalavo eksploatavimui reikalingos dokumentacijos parengimas. „Popa Boat“ komanda su skirtingų sričių ekspertais proceso metu nesyk konsultavosi medžiagų atsparumo, dizaino bei kitais klausimais.

Tai ne pirmas „Popa Boat“ ekologinių laivų projektas. Išradėjas T. Vėlius yra sukūręs panašų, tačiau keliskart mažesnį laivą, skirtą pramoginiams pasiplaukiojimams. Pastaraisiais metais klaipėdietis šį sprendimą ne tik išbandė įvairiomis sąlygomis, bet ir aktyviai tobulino. Praėjusią vasarą Danės upėje plaukiojo keturi ekologiški, elektra varomi katamaranai, kurie nestokojo populiarumo tarp klaipėdiečių ir miesto svečių.

Plaukios ir autonomiškai

Naujasis vandens autobusas išlaikė savo pirmtakų, mažųjų vandens katamaranų, panašius dizaino elementus ir itin paprasto bei automatizuoto valdymo vairalazde principą. Laivas funkcionalus ir patogus visiems – erdvaus vandens autobuso salone taip pat numatyta vieta neįgaliam žmogui.

„Projektuojant  autobusą - katamaraną, siekta suteikti jam pilnavertiškai funkcionuojantį „kūną"  t. y. galimybę judėti visomis kryptimis – sukinėtis, plaukti šonu, į priekį, atgal. „Kūnas“ jau yra, o toliau palaipsniui planuojame diegti vis išmanesnį „protą", t. y. programuoti ir instaliuoti įvairias funkcijas paties objekto ir aplinkos atpažinimui. Tikimės, kad ateityje elektrinis autobusas vandenyje galės judėti visiškai autonomiškai“, – pasakojo T. Vėlius. Klaipėdoje sukurtą „žalią“ vandens autobusą jau greitai planuojama pristatyti ir kituose Lietuvos miestuose.  Taip pat bus ieškoma naujų rinkų užsienyje.

Netarši miesto susisiekimo priemonė

Klaipėdos mokslo ir technologijų parko plėtros vadovo Andriaus Sutniko teigimu,  naujoviškas vandens transportas tarsi sugrąžina žmones atgal prie upių ir padeda pamatyti savo miestą naujai. Ir tai gali būti pažangiu proveržiu viešojo transporto srityje. Pasak A. Sutniko, upė mieste dažniausiai tampa ne jungiančiu, o savotiškai jį padalinančiu veiksniu ir barjeru kelių transportui – norint įveikti tam tikras atkarpas, tai įmanoma padaryti tik važiuojant per tiltus, vairuotojams dėl to tenka daryti lanką, o tai pareikalauja papildomų laiko ir kuro sąnaudų. Tinkamai suplanavus maršrutus, viešasis vandens transportas gali užtikrinti sklandų keleivių judėjimą. Antra, elektrinis vandens autobusas ne tik eliminuoja tam tikrą kiekį kelių transporto nuo gatvių, bet ir visiškai nesukuria emisijų, o tai itin svarbu miestams, kurie neretai kenčia nuo taršos.

Klaipėdoje jau seniai buvo kalbama ir planuojama upe paleisti maršrutinius autobusus. Ir net numatytas maršrutas – jo ilgis Danės upe per miestą – 7,9 kilometro. Numatytos šešios stotelės: Senamiestis, Joniškės, Liepų g. tiltas, Dangės vingis, Žolyno gyvenamasis kvartalas ir Botanikos sodas.

Tad kitą vasarą galbūt jau atsiras galimybė visiems keliauti šiuo maršrutu patogia ir aplinkos neteršiančia transporto priemone – elektriniu vandens autobusu.

Parengta pagal Klaipėdos mokslo ir technologijų parko pranešimą spaudai. Nuotraukos ir vaizdo įrašas - iš spaudos konferencijos.

Nuotraukos@Jolantos Beniušytės archyvas